1. Accueil
  2. Mailing list inscription
  3. Login
  4. Panier
  5. Paiement

Felia Litvinne

Felia Litvinne

Ref: MR552

Félia LITVINNE
( 1860-1936 )

01 - Le Cid - Massenet - Pleurez mes yeux (orchestre) - Fonotipia 56223
02 - Aida - Verdi - Les noms sacrés Fonotipia 39217
03 - Ich groll nicht -Schumann Fonotipia 39060
04 - L’Africaine - Meyerbeer - Sur mes genoux (Piano) - Fonotipia 39218
05 - Le Trouvère - Verdi - La nuit calme et sereine - Fonotipia 56221
06 - Le Trouvère - Verdi -Brise d’amour - Fonotipia 56225
07 - Cavalleria rusticana - Mascagni - Voi lo sapete - Fonotipia 39052
08 - Samson et Dalila - Saint-Saëns - Mon coeur s’ouvre à ta voix - (Orchestre) - Fonotipia 56219
09 - Carmen - Bizet - Habanera - Fonotipia 56224
10 - Lohengrin - Wagner - Rève d’Elsa - Fonotipia 29182
11 - La Favorite - Donizetti - O mon Fernand - Fonotipia 56260
12 - L’Africaine - Meyerbeer - Sur mes genoux(Orchestre) - Fonotipia 39218
13 - Le Cid - Massenet - Pleurez mes yeux - (Piano) GT 33158
14 - La Valkyrie - Wagner - Ho jo to ho - Gramophone 33163 X
15 - J’ai pardonné - Gramophone 33182
16 - Les berceaux- Fauré Gramophone 33159 X
17 - Samson et Dalila - Saint-Saëns - Mon coeur - (Piano) - Gramophone 33160
18 - Tristan et Isolde - Wagner - Mort d’Isolde - Gramophone 33162
19 - Sapho - Gounod - O ma lyre immortelle - Gramophone 33000
20 - Les berceaux Gramophone 33159
21 - La Valkyrie - Wagner - Ho jo to ho - Gramophone 33163
22 - Faust - Gounod - Seigneur daignez permettre - Gramophone 33001
23 - Tristesse - Chopin -(Sur un texte de Felia Litvinne) Nina Koshetz, CVE 59737-2 -1930
24 - Tristesse - Chopin - (Sur un texte de Felia Litvinne) Germaine Lubin Odéon 123641 - 1929
Elle fut l’une des plus illustres interprè­tes wagnériennes de son temps. Née le 31 août 1860 à Saint-Peter­sbourg d’un père russe et d’une mère canadienne d’ascendance française, elle travailla le chant en Italie avec Lamperti; puis à Paris avec Madame Barthe et, pour quelques leçons, avec Pauline Viardot. Elle fit ses débuts en 1883 au Théâtre-Italien (direction Vic­tor Maurel) dans Simon Boccanegra. Là elle se lia d’amitié avec les frères de Reszké qui désormais seront ses parte­naires favoris (Edouard épousera sa sueur Hélène): Elle commença bientôt une carrière internationale, à Barcelo­ne, à Gênes, en Amérique du nord, à Bruxelles. LOpéra de Paris l’appela en 1889. Elle y chanta: Les Huguenots (Valentine), LAfricaine (Sélika), La Juive (Rachel), Armide, La Walkyrie (Brunehilde), Tristan et Isolde (Isol­de), Aida, Siegfried (Brunehilde), Henry VIII (Catherine), Samson et Dalila (Dalila), Le Crépuscule des Dieux (Brunehilde), Tannhàuser (Vé­nus), Sigurd (Brunehilde). Elle y créa Déjanire, Sainte-Russie, Béthulie (Judith). Elle parut à la Salle Favart en 1904 dans Alceste. Elle avait participé aux entreprises de Charles Lamoureux pour introduire Tristan et Isolde à Paris. Ses tournées furent triomphales: Scala de Milan, Opéras de Saint-Petersbourg et de Moscou, Met de New York, Co­vent Garden de Londres, Opéra de Monte-Carlo, Monnaie de Bruxelles, Opéra d’Amsterdam, l’invitèrent tour à tour. Sa voix, puissante et nuancée à la fois, était considérée comme unique au monde. Elle se retira du théâtre en 1917 don­nant toutefois quelques concerts jusqu’en 1924. Elle enseigna le chant, eut une chaire au Conservatoire américain de Fontai­nebleau (1927) et compta parmi ses élèves Germaine Lubin,Nina Koshetz et Marcelle Denya. Elle publia en 1933 ses mémoires (Ma vie et mon art) à Paris, ville où elle mourut le 12 octobre 1936.
Jean GOURRET
The voice of Felia Litvinne is one of the most impressive and beautiful to have come down to us from the earliest days of the gramophone. At a time when the recording process had difficulty in coping with large voices, Litvinne’s dark and voluptuous timbre was captured with remarkable fidelity. Her records give genuine musical pleasure whereas those of her legendary Wagnerian rivals Olive Fremstad and Lillian Nordica give only frustratingly intermittent intimations of their greatness.Born in 1860 in St. Petersburg to a Russian father and a French Canadian mother, Litvinne’s real name was Francoise-Jeanne Schutz. At the age of 15 she went to Paris to study singing. Amongst her distinguished teachers were Mme. Barthe-Banderali, Giovanni Sbriglia, Victor Maurel and Pauline Viardot-Garcia. She made her stage debut in 1883, substituting for a celebrated dramatic soprano of an earlier generation, Mme. Fides-Devries as Maria in Verdi’s Simon Boccanegra. From then on a triumphant career took her to most of the world’s leading opera houses from St. Petersburg to New York via Milan and London. In Paris she had the honour of creating the roles of Isolde (1899) and Brunnhilde in Gotterdammerung (1902) and she also sang Brunnhilde in the first complete performances of the Ring given at the Palais Garnier in 1911. Her stage career ended 1917 though she continued to sing in the concert hall until 1924. From 1927 she tought at the American Conservatory at Fontainebleau. Amongst her more famous pupils were Germaine Lubin and Nina Koshetz. Litvinne’s records, made for a variety of labels, display not only the beauty and nobility of the voice but also a technique of great flexibility and a dignified and restrained emotionalism. It is not surprising that her records are amongst the most precious and highly sought of the early period. (Original discs of the recordings collected on this CD would cost a small fortune) With justifiable pride she wrote in her memoirs “I made some very beautiful records. I always say, touching the gramophone “Here lies the glory of Felia Litvinne””.
Patrick BADE


Prix : €13.00 (Including TVA at 20%)


Vu precedemment